Skip to content

Aanhouder Soprema Nederland wint ‘Leverancier van het jaar’-prijs door focus op duurzaamheid

Soprema wint leverancier van het jaar prijs

Traditiegetrouw reikt Dakgroep-90, waar ook Toplevel onderdeel van is, jaarlijks de prijs ‘Leverancier van het jaar’ uit tijdens de leveranciersdag. Dit jaar viel de eer te beurt aan Soprema Nederland. Commercieel Manager Roel Kreeft koesterde al jarenlang de wens om deze award te winnen. ‘In 2024 is het ons gelukt. Door goed te luisteren naar de behoeften van de Dakgroep-90-leden op het gebied van duurzaamheid, wisten wij de prijs binnen te halen.’

De glanzende trofee prijkt nu op Roels bureau. ‘We werken al sinds het begin samen met Dakgroep-90. Ik heb hier zelfs nog dossiers uit 1992 liggen. Ieder jaar groeit het aantal leden, wat ons steeds weer nieuwe klanten oplevert.’ Voor Roel staan de wensen van zijn klanten centraal. ‘Je doet het voor hen. Daarom moet je altijd alert zijn en luisteren naar hun behoeften.’

De aanhouder wint
De afgelopen jaren bezocht Roel trouw de leveranciersdag. ‘Elk jaar hoopte ik dat wij de volgende winnaar zouden zijn, maar op de een of andere manier lukte het telkens nét niet.’ Hij besloot bij zichzelf te rade te gaan. ‘Ik ben gaan kijken naar wat Dakgroep-90 écht belangrijk vindt.’ Naast prijsbeleid sprong duurzaamheid er als speerpunt uit. ‘Binnen onze organisatie zijn we sinds begin 2024 bezig met het “Let’s go to Zero” duurzaamheidsprogramma waarbij we als focus hebben de CO2 footprint te verlagen. Dat programma sluit goed aan bij de wensen van Dakgroep-90.’

Verbeterpunt: alle producten in de milieudatabase
Als eerste verbeterpunt besloot Soprema de Environmental Product Declarations (EPD’s) verder uit te werken. ‘Een EPD is een manier om de milieu-impact van producten te bepalen. We hebben dit gedaan voor al onze producten die in onze fabriek in IJlst worden gemaakt—zo’n 48 stuks in totaal,’ legt Roel uit. Vervolgens hebben we deze EPD’s gekoppeld aan de milieudatabase. ‘Hier kunnen dakdekkers in één oogopslag zien wat de milieubelasting is van het werken met ons materiaal. De EPD’s zijn hier te vinden: Soprema realiseert 48 nieuwe MRPI Environmental Product Declarations (EPD’s).’

Ambitie: sociaal ondernemen
Ondanks het winnen van de prijs blijft Soprema wij ambitieus. ‘Om een top-leverancier te blijven voor Dakgroep-90, moeten we ons blijven ontwikkelen. Dat verwachten zij ook van ons.’ Het volgende thema waar ze zich op gaan richten, is sociaal ondernemen. ‘Dakgroep-90 wil midden in de samenleving staan, en wij kunnen daar een bijdrage aan leveren. We zijn hier al actief mee bezig, maar communiceren het nog niet breed. Tijdens de volgende leveranciersdag wil ik laten zien wat we al doen en welke stappen we verder kunnen zetten.’

Trots op een samenwerking met Dakgroep-90
Trots kijkt Roel terug op het winnen van de prijs. ‘We hebben een goede, langlopende relatie met Dakgroep-90. Veel leden kennen ons al. Bij de distributiecentra kunnen ze altijd snel terecht voor dakmaterialen. Daarnaast hebben we onze eigen fabriek, waardoor we al tijdens het productieproces rekening kunnen houden met de wensen van de leden.’ Met zijn team van accountmanagers staat Roel altijd klaar voor professionele dakdekkers. ‘We gaan graag in gesprek met de leden van Dakgroep-90 om te laten zien wat wij allemaal kunnen bieden. We hebben namelijk heel veel duurzame topproducten in huis!’