Tijdens zijn sollicitatiegesprek bij Serco Dakspecialisten kreeg Sven Kruger de vraag wat zijn ambitie was. ‘Op jouw directeursstoel komen zitten’ antwoordde hij ad rem. Acht jaar later is het bijna zover. Per 1 januari 2023 volgt hij Patrick Grobbée op als directeur van het dakbedrijf uit Overijssel dat onderdeel is van Toplevel. Wij vroegen Sven naar zijn achtergrond en plannen.
Na zijn studie Bouwkunde begon Sven voor zichzelf met teken- en advieswerk. Van iedere avond op zijn zolderkamer zitten, werd hij niet gelukkig. In zijn eigen dorp Lemelerveld liep hij de toenmalig bedrijfsleider van Serco tegen het lijf. ‘Wij zoeken een calculator. Kan je niet bij ons komen werken?’ Een jaar later volgde hij diezelfde bedrijfsleider op.
Dakdekken is een mooi vak
Staat Sven zelf ook weleens op het dak? ‘Ik kan dakdekken, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik kan het dak dichtmaken, maar niet zoals onze vakmannen in de buitendienst dat kunnen. Het liefst zou ik iedere week een dag mee het dak op gaan. Ik vind het een mooi vak; je bent altijd buiten op hoogte bezig. Er is altijd wat te zien en het is leuk werk. Voor de klant bied je echt meerwaarde als je op het dak aan het werk bent. We zijn een servicegericht bedrijf. We lossen een probleem op of willen door goed dakonderhoud een probleem voorkomen.’
Opdrachtgevers zekerheid bieden
Na de overname, verandert er dan ook weinig aan de dienstverlening. ‘Vanaf 1 januari gaan we niet alles anders doen. Als wel zo zou zijn, dan zou ik hier de afgelopen jaren niet goed bezig zijn geweest. Wel heb ik zo mijn eigen speerpunten. Ik wil nog meer werken aan onze langdurige relaties met onze opdrachtgevers. We willen een partner zijn voor onze klanten. Door vroegtijdig samen aan tafel te zitten kunnen wij onze opdrachtgevers beter adviseren. Door periodiek onderhoud voorkomen we in de toekomst een lekkage. Zo bieden we onze partners zekerheid.’
Toplevel: lagere kosten en sneller ter plaatse
De samenwerking met Toplevel helpt Sven daarbij. ‘Landelijke opdrachtgevers kunnen we samen nog beter bedienen. Zit een klant in het zuiden van het land, dan kan ik twee dingen doen. Twee uur reistijd berekenen of doorverwijzen naar mijn Toplevel-collega. Dat laatste bespaart niet alleen kosten voor de klant, we zijn ook sneller ter plaatse. Allemaal voldoen we aan dezelfde kwaliteitsrichtlijnen. Ik verwijs mijn eigen klanten dan ook vol vertrouwen naar mijn Toplevel-collega.’
Persoonlijke contact
‘De Toplevel-bedrijven zitten verspreid door heel Nederland, waardoor we een groot netwerk hebben. Tegelijkertijd hebben we allemaal onze eigen opdrachtgevers in ons eigen werkgebied. Hierdoor blijft het contact persoonlijk en heb je als klant altijd dezelfde contactpersoon. Als groep zijn we groot, maar een klant mag mij altijd persoonlijk bellen.’