Skip to content

‘Als je wacht met dakonderhoud totdat het water binnenkomt, dan ben je te laat!’

Justin Beekman (links) en Jurrian Beekman (rechts)

Na een carrière als controller buiten de dakenbranche nam Justin Beekman (links op de foto), samen met zijn broer Jurrian (rechts), in 2007 Viruma over van hun vader. Met ruim 300 lekkagemeldingen per jaar is het erg prettig dat hij bij een spoedvraag aan de andere kant van het land op zijn Toplevel-collega’s kan rekenen. Toch blijft zijn advies aan zakelijke klanten: voorkomen is beter dan genezen, en dat kan met goed dakonderhoud!

Viruma is een combinatiebedrijf voor dakbedekkingen, stalen dakbekleding en gevelsystemen. Er zijn 20 collega’s actief in de buitendienst en vier medewerkers op kantoor. Justin is verantwoordelijk voor de uitvoering, zijn broer voor de commercie. ‘Mijn taken zijn werkvoorbereiding, projecten aansturen en leiding geven aan onze jongens.’ Op jaarbasis leidt hij zo’n 200 projecten, voornamelijk in de renovatiemarkt en soms nieuwbouw.

Samenwerking met industriële klanten

Voor veel industriële klanten verzorgt Viruma al jarenlang het dakonderhoud. Justin vertelt: ‘Denk hierbij aan lekkage meldingen, dakrenovatie, nieuwe daken aanleggen en ook renovatie van gevels.’ Lekkages bij industriële klanten verstoren regelmatig het productieproces en moeten dus snel worden opgelost. ‘Bij een grote storm of hevige regenval weet ik al dat onze busjes weer kunnen uitrukken.’ Vaak volgt uit het storings- en service werk dat er algehele renovatieklussen gevraagd worden of dat er met het oog op verduurzaming betere gebouwprestaties nodig zijn.

Zakelijke klanten door heel Nederland

Viruma richt zich op de zakelijke markt. ‘Daarbij beperken we ons niet tot een bepaalde branche of sector’, benadrukt Justin. ‘Vaak hebben onze klanten meerdere vestigingen of kantoren. Dan is het fijn dat we lekkagemeldingen in bijvoorbeeld het zuiden van het land kunnen doorzetten naar een Toplevel-collega in de regio. We leveren allemaal dezelfde kwaliteit; daar kunnen onze klanten van op aan. Ze worden sneller geholpen door een dakdekker dichter in de buurt, terwijl wij hun vertrouwde aanspreekpunt blijven.’

Het belang van goed dakonderhoud

Justin benadrukt dat calamiteiten, zoals lekkages, veelal voorkomen kunnen worden met goed dakonderhoud. ‘Ik adviseer mijn klanten om jaarlijks te controleren of het dak vervuild is en of de afvoeren nog goed doorlopen. Veel mensen stellen dakonderhoud uit. Pas wanneer er problemen zijn, ontdekken ze het belang van een goed dak. Wij kunnen een dakinspectie uitvoeren om klanten te adviseren over de ter verwachtte levensduur en noodzakelijk onderhoud. Als je wacht met dakonderhoud totdat het water binnenkomt, dan ben je te laat met vaak hogere kosten als gevolg!’