Skip to content

Bedrijfsleider Gerton Claassen: ‘Voorkomen is beter dan genezen!’

Gerton Claassen

Sinds 2023 is Gerton Claassen, naast bedrijfsleider, mede-eigenaar van Toplevel Wanssum (Jacobs Dakbedekkingen).  Zijn speerpunten voor de zakelijke markt zijn preventief reinigen en onderhoud. ‘Voorkomen is beter dan genezen, ook als het om daken gaat!’

Na zijn bouwkundige opleiding, rolde Gerton het dakdekkersvak in. ‘Al tijdens mijn studie werkte ik als hulpje op het dak. Daarna heb ik gewerkt als werkvoorbereider en als leidinggevende bij verschillende dakbedrijven.’ In 2019 begon hij bij Jacobs Dakbedekkingen, onderdeel van Toplevel. Dit jaar werd hij mede-eigenaar, naast Roel Jacobs.

Fijne bedrijfscultuur

De reden waarom Gerton ‘Ja’ zei tegen deze kans? ‘De bedrijfscultuur past bij me. Ik houd van korte lijnen en snel schakelen, dat kan hier. We hebben een fantastisch team van 20 dakdekkers en zo’n 10 collega’s die veelal parttime werken op kantoor en in het magazijn. Of je nu op het dak werkt, of achter een bureau zit, iedereen is bij ons gelijk. Dat vind ik heel belangrijk.’

Speerpunt: veilig werken

Om slagen te maken binnen het bedrijf, zijn er 5 speerpunten gedefinieerd. De nummer 1 is veiligheid. ‘Voor ons is het van levensbelang dat al onze medewerkers veilig het dak op gaan. Vroeger zeiden de jongens vaak ‘Dat doen we wel even’. Nu gaat er niemand zonder veiligheidsset het dak op. Zeker nu er op veel daken zonnepanelen liggen waar je niet overheen kunt lopen, is dit speerpunt nog belangrijker voor ons.’

Voorkomen is beter dan genezen

Een ander doel voor de komende jaren is klantrelaties verder ontwikkelen. ‘Wanneer wij bij klanten komen voor een calamiteit, verhelpen wij een probleem. Maar we kijken verder dan die initiële vraag. Door een onderhoudsplan te maken voor de langere termijn, zorgen we ervoor dat klanten op ons kunnen bouwen in de toekomst. Voorkomen is beter dan genezen. Door preventief reinigen, voorkom je vervelende lekkages op momenten dat het niet uitkomt.’

Waarde van een waterdicht dak

Voor relaties is het langetermijndenken soms nog even wennen. ‘Vaak zie je dat mensen wél een onderhoudscontract afsluiten voor de CV-ketel, maar voor dakonderhoud is geen budget gereserveerd.’ Toch zijn er ook veel klanten die dakonderhoud prioriteit geven. ‘Een woningcorporatie uit ons klantenbestand vindt daken juist heel erg belangrijk. Zij willen geen klachten van huurders, want daar worden zij op getoetst. Aan ons de taak om klanten bewust te maken van de waarde van een waterdicht dak voor de hele vastgoedportefeuille.’

Freshpark veilingterrein in Venlo

Een ander voorbeeld van een langlopende opdracht kan Gerton zo noemen. ‘In Venlo zit het Freshpark veilingterrein. Dit bestaat uit meerdere complexen. Het contact kwam binnen via een Toplevel-collega en wij zijn daarop aangehaakt. Samen bedienen we nu al 1,5 jaar deze grote klant. Dagelijks staan onze vakmensen hier op de daken om reparaties uit te voeren.’

Eén aanspreekpunt

Welke Toplevel-specialist ook te hulp schiet, als klant heb je altijd hetzelfde aanspreekpunt. ‘We leveren allemaal dezelfde kwaliteit volgens dezelfde richtlijnen. Al onze vakmensen werken op dezelfde manier. Maar zaken doe je met mensen en daarom is het fijn dat je altijd hetzelfde aanspreekpunt hebt. Of dat nu met mij is, of 1 van mijn Toplevel-collega’s. Wij staan voor je klaar. Nu én in de toekomst met goed onderhoud!’