Skip to content

‘Toplevel bedient samen heel Nederland, maar we houden individueel toch een persoonlijke relatie met onze opdrachtgevers’

Patrick_Grobbee

Als commerciële man nam Patrick Grobbée in 2010 Serco Dakspecialisten over. Naast voorzitter van inkoopcombinatie Dakgroep 90, is Patrick met zijn dakbedrijf ook onderdeel van samenwerkingsverband Toplevel. Door de landelijke dekking kan hij zijn klanten meer bieden dan alleen inkoopvoordeel.

‘Dakgroep 90 is een bijzondere club’, steekt Patrick van wal. ‘Wij zitten niet alleen samen voor de centen (de gezamenlijke inkoop), wij kijken met z’n allen breder naar ons vak en de markt.’ Als dakspecialisten zagen de leden een toenemende vraag van landelijke klanten voor service en onderhoud. ‘Kunnen we dit niet samen doen als collectief?’ vroegen de ondernemers zich af. Hiermee was het samenwerkingsverband onder de Toplevel vlag geboren.

Altijd een dakspecialist in de buurt

Het grote voordeel? Een makkelijke vraag voor Patrick. ‘Wij zijn zelf actief in de regio Zwolle. Wanneer wij een lekkage melding uit Zeeland krijgen, dan heeft het voor de klant geen zin dat wij daar heen rijden. Dan staat er 6 uur reiskosten en 1 uur reparatie op de factuur. Bij Toplevel hebben we een landelijk netwerk, waardoor er altijd een dakspecialist in de buurt is. Zelf hebben wij zo’n 8 vakmensen die specialist zijn op het gebied van dakinspectie en onderhoud. Zit een klant in onze regio, dan gaan wij er direct op af.’

Pieten op het dak?

Voor iedere organisatie is persoonlijk contact belangrijk. ‘Met Toplevel zijn wij samen groot genoeg om heel Nederland te bedienen, en individueel klein genoeg voor een persoonlijke relatie met onze opdrachtgevers’, legt Patrick uit. Bijvoorbeeld voor de kinderopvangcentrums uit zijn klantenbestand. ‘Wij stemmen altijd met de leidsters af wanneer wij het dak op gaan, zodat de groepen niet gestoord worden. Ook vinden er geen dakwerkzaamheden plaats wanneer de kinderen buiten spelen.’ In de decemberperiode kan dat soms leiden tot grappige situaties. ‘Soms worden onze mensen voor Pieten aangezien wanneer zij het dak op gaan.’

Verjongen, vernieuwen en digitaliseren

Sinds Patrick aan het roer staat, is Serco Dakspecialisten uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 50 medewerkers. Patricks uitdaging voor de toekomst? ‘Met onze tijd mee blijven gaan. Serco is opgericht in 1983 en om te kunnen blijven groeien, moet je verjongen en vernieuwen. Dat doe ik samen met mijn collega Sven Kruger. Zo’n 8 jaar geleden begon hij bij ons als calculator en werkte zich op tot bedrijfsleider. Deze zomer werd hij officieel mijn rechterhand als mede-eigenaar. Vasthouden van jong talent zoals Sven is heel belangrijk. Hij heeft bijvoorbeeld ons bedrijf volledig gedigitaliseerd. Al onze monteurs werken met een iPad. Die data kunnen we vervolgens ook weer delen met onze Toplevel collega’s. Zo kunnen we nog beter samenwerken!