Van handlanger dakdekker tot coördinator service & onderhoud. Bart Schormans rolde als jong manneke de dakenbranche in, maar wilde doorgroeien. Dat kwam goed uit, want de levensduur van het dak is steeds belangrijker voor de opdrachtgevers van Toplevel Schinnen (Brandsma Dakservice). Wij spraken Bart over de meerwaarde van zijn werk voor klanten.
Al ruim 20 jaar zit Bart in het vak. Toen hij op zijn 18e klaar was met school, ging hij op zoek naar een baan. ‘Ik wilde graag met mijn handen werken. Ik had geen vak geleerd en wist nog niet goed wat ik wilde. Centjes verdienen, dat wilde ik wel graag.’ Via via kwam hij terecht bij een dakdekkersbedrijf. Daar ging hij aan de slag als handlanger van een dakdekker.
Dakdekken is een mooi beroep
Spijt van die keuze heeft Bart nooit gehad. ‘Dakdekken is een zwaar, maar ook mooi beroep. Wanneer er bijvoorbeeld een storm is geweest, dan moet je snel ter plaatse zijn en van aanpakken weten. De klant die je na zo’n ravage weer blij maakt, dat is waar we het voor doen.’
Dak in topconditie houden
In de crisis van 2012 ging zijn vorige werkgever failliet en maakte hij de overstap naar Brandsma Dakservice. Inmiddels was hij volleerd dakdekker en voorman, maar Bart wilde meer. ‘Ik wilde ook de andere kant van het vak ontdekken en dus ging ik met Roel Brandsma in gesprek over de mogelijkheden. Gelijktijdig werd ook het Toplevel service-netwerk in Nederland uitgerold en ontstond er voor mij een extra uitdaging. Bij Tectum behaalde ik vervolgens het OKD diploma. Als coördinator service & onderhoud adviseer ik nu onze klanten op het gebied van onderhoud én zorg ik ervoor dat alle werkzaamheden op tijd worden ingepland en uitgevoerd. Alles om het dak in topconditie te houden!’
Onderhoud loont
Bij Toplevel gaat het dak boven alles. Bart: ‘Een essentiële kostenfactor bij daken is de afschrijving. Levensduur verlengen resulteert daarmee in substantieel lagere exploitatiekosten per jaar. Een dakrealisatie en/of -renovatie vraagt een flinke investering; met behulp van goed onderhoud heeft de klant er echter lang plezier van en dragen we ook nog aanzienlijk bij aan duurzaamheid; dat vinden wij erg belangrijk.’
Sneller geholpen door Toplevel-netwerk
Als onderdeel van Toplevel wisselt Bart ook lekkagemeldingen uit met collega dakspecialisten in heel Nederland. ‘Wanneer een Toplevel-lid uit het noorden een klant in het zuiden heeft met een calamiteit, dan hoeven zij niet helemaal naar Limburg te rijden. Wij pakken zo’n melding dan snel en efficiënt op. Zo helpen we elkaar én onze klanten.’
Lekkages voorkomen is beter dan genezen
Hoe herken je een goede dakspecialist? ‘Het moeilijkste van dit vak is uitzoeken waar een lekkage vandaan komt, wanneer je de oorzaak niet direct kunt vinden. Een echte dakspecialist gaat op zoek naar het onderliggende probleem. Tijdens een onderhoudsbeurt doen wij ook meer dan alleen schoonmaken. Het voorkomen van lekkages is namelijk altijd beter dan genezen.’
Spoedklus bij DSM
Een spoedklus op zijn tijd, houdt Bart scherp. ‘Bij DSM in Genk, moest er een explosieluik geplaatst worden op het dak. Dit moest snel gebeuren want de productie stond stil zolang er geen luik was. Met onze serviceploeg waren we snel ter plaatse, we demonteerden een enorme stalen dakopbouw zodat een kraan door het gat naar buiten kon. Nu kon het luik geplaatst worden en de productie snel herstarten. Dat maakt ons vak mooi, snel probleemoplossend denken en in actie komen.’
Bart blijft in de dakenbranche
Dankzij die onverwachte calamiteiten, diverse werkzaamheden en het mooie vak, gaat Bart iedere dag met veel plezier naar zijn werk. ‘De dakenbranche is een prachtige sector om in te werken. Ik heb contact met veel verschillende opdrachtgevers zoals zorginstellingen, bedrijven en vastgoedbeheerders. Voorlopig ga ik dan ook nergens anders heen, ik heb het hartstikke goed naar mijn zin. Onze klanten kunnen nog heel lang op mij rekenen!’